Ooit waren de advertenties achter onze kantoorramen dé manier om woningen te presenteren. Maar die tijd ligt al even achter ons, vertelt Maike. “De huizenzoeker van nu oriënteert zich online. Daar zijn we als kantoor dan ook helemaal op ingericht. Wil je je woning verkopen? Dan zorgen we in vaste stappen voor een perfecte, complete en persoonlijke online presentatie.”
Hoog tempo
Bij zo’n online woningpresentatie komt volgens Simge veel meer kijken dan mensen meestal denken. Niet in de laatste plaats omdat alles vaak in hoog tempo moet gebeuren. “Zodra de verkoopmakelaar ons een seintje geeft, starten we met het verzamelen van gegevens. Wat is de woninghistorie? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de woning? En hebben we de juiste plattegronden? Maar ook: wat maakt deze woning uniek? En welke eigenschappen maken deze woning het interessantst voor kopers? In de tussentijd briefen we onze stylist en onze fotograaf. Die gaan dan direct aan de slag.”

Eerste indruk
Aansprekende foto’s zijn onmisbaar voor een succesvolle verkoop, vertelt Malou. “Samen met de vraagprijs zorgen foto’s voor de eerste indruk. Zijn de potentiële kopers daarna nog enthousiast? Dan pas nemen ze de woning echt onder de loep. De foto’s moeten dus niet alleen prikkelen, maar ook representatief zijn voor de woning. Balzaalfoto’s zul je in onze advertenties nooit zien.”
Voor het omschrijven van de woning werkt Van der Krabben met een professionele tekstschrijver. “Die schrijft een aansprekende tekst”, vertelt Simge. “Die tekst moet kopers uitnodigen tot het maken van een afspraak. Ondertussen helpt de makelaar de woningverkopers met het aanvragen van een energielabel. Zo’n label is sinds 1 januari een vereiste om een woning online te presenteren.”
En dan… online!
Zodra de makelaar en de verkopers enthousiast zijn over de woningpresentatie, komt-ie online. Maar hoe verschijnt-ie vervolgens op Funda en de andere presentatiekanalen? “We melden de woning zo snel mogelijk aan op Funda en plaatsen alle teksten en foto’s op de juiste plek”, aldus Maike. “Als er nog informatie ontbreekt, vraagt onze makelaar die op bij de verkopers. En we doen zelf ook suggesties om de woning perfect onder de aandacht te brengen. Video’s en 360-graden-foto’s zorgen er bijvoorbeeld voor dat een woning hoger in de ranking van Funda komt te staan. Dat moet je maar net weten.”
“Daarnaast plaatsen we de woning natuurlijk ook op onze eigen website”, besluit Simge. “En sinds we met Homeshow werken, krijgt elke woning een eigen URL. Die link is een directe afgeleide van het adres, zoals kerkstraat17.nl of molenweg120.nl. Supermakkelijk te vinden dus! Verder delen we een woning automatisch via onze socials en in de unieke Van der Krabben-app. Die mix van websites en kanalen zorgt ervoor dat kopers ons aanbod eigenlijk nauwelijks kunnen missen.”
