Sponsoring gaat om verbinding en betrokkenheid

Wonen Verhaal
RKSV Margriet

Op het shirt van het eerste elftal van RKSV Margriet prijken sinds kort twee bedrijfslogo’s. De ene is van Van de Goor Accountancy en Belastingadvies, de andere is van Van der Krabben Makelaardij. Samen zijn de bedrijven hoofdsponsor van de Osse voetbalclub. Hoe dat precies zit? Daarover vertellen Mark van de Goor, Joris Welten en Piet de Jongh (voorzitter RKSV Margriet).

Het was na afloop van een van de laatste thuiswedstrijden van het voetbalseizoen 2022-2023. In de kantine van RKSV Margriet dronken Mark van de Goor en Joris Welten gezellig een biertje. Plotseling kwam het hoofdsponsorschap van de voetbalclub ter sprake. Een relevant onderwerp, aangezien de bestaande hoofsponsor diens overeenkomst noodgedwongen moest stoppen.

“Ik ben een echte Margriet man en ook Joris is in deze buurt opgegroeid en met name door zijn kinderen veel op de club gekomen”, aldus Mark, mede-eigenaar van Van de Goor Accountancy en Belastingadvies. “We zijn hier opgegroeid en met onze bedrijven al jaren aan Margriet verbonden. Tot aan de zomer was dat altijd in ‘kleinere’ sponsorovereenkomsten, bijvoorbeeld door enkele jeugdelftallen te voorzien van tenues, tassen en trainingspakken. Maar nu kwam ineens het hoofdsponsorschap vrij. En dus dachten we: wat nou als we daar sámen invulling aan geven?”

Familiecultuur

Het idee voor een gezamenlijk hoofdsponsorschap kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Mark en Joris hadden er met voorzitter Piet de Jongh namelijk al eens over gesproken. Bovendien kijken de twee met hun bedrijven op een vergelijkbare manier naar sponsoring. Joris: “Voor ons gaat het altijd om verbinding en betrokkenheid. Én er moet een duidelijke link zijn met onze collega’s. Bij Margriet heerst een ouderwetse familiecultuur, dat spreekt me enorm aan. De club heeft een buurtfunctie en is een ontmoetingsplek voor jong en oud. Daar verbinden we ons met Van der Krabben graag aan.”

“Bij Margriet zijn de sponsoren, leden en vele vrijwilligers er alles aan gelegen om iets voor elkaar te betekenen”

 

Mark knikt instemmend: “Voor ons geldt hetzelfde. Sowieso ondersteunen we veel sportclubs in de regio, want sporten is belangrijk. Ook zien we het als een mooie manier om iets betekenisvols terug te doen voor de stad waaraan we veel te danken hebben. En het mooie van de sponsorovereenkomst met Margriet is dat we met het bestuur mogen meedenken, bijvoorbeeld over commerciële keuzes en maatschappelijke activiteiten.”

Maatschappelijke rol

Vanzelfsprekend is Piet blij met Van de Goor en Van der Krabben als nieuwe hoofdsponsors. “Bij deze club is de saamhorigheid groot. Alles is bespreekbaar en gebeurt met fatsoen. Dat is best bijzonder in een tijd waarin de samenleving verhardt. Door de ondersteuning van Mark en Joris kunnen we onze maatschappelijke rol blijven bekleden. Met veel plezier openen we de deuren van ons sportpark voor scholen en andere sportverenigingen. In coronatijd rolden er zelfs judoka’s over onze velden, haha.”

“Natuurlijk is het belangrijk om in ons vaandelteam te investeren”, vervolgt Piet. “Zo hebben we sinds dit seizoen geweldig mooie uittenues: een lust voor het oog. Maar het allerbelangrijkste is het borgen van de maatschappelijke functie die we als club hebben. Door de overeenkomst met Mark en Joris weten we de komende drie jaar precies waar we aan toe zijn. Bij Margriet zijn de sponsoren, leden en vele vrijwilligers er alles aan gelegen om iets voor elkaar te betekenen. Dus: op naar de toekomst!”