aankoop
en huur

Zakelijk

Wat houdt een aankoop- en huurtraject in voor de zakelijke markt?

In dit artikel wordt het aankooptraject en huurtraject van de zakelijke markt toegelicht. Van de voorbereiding tot afronding. Er wordt gestart met het aankooptraject.

Aankooptraject

Stap 1 - Oriëntatie

Oriënteren is erg belangrijk wanneer je een pand wilt kopen. Denk goed na over je wat je wensen zijn bij het pand en welke eigenschappen het pand moet hebben. Denk ook na over wat je liever niet terug wilt zien in het pand. Aanvullend helpt het als je een goed beeld hebt van je budget.

Stap 2 – Zoektocht

De zoektocht naar een matching bedrijfspand kan nu beginnen. Van der Krabben Bedrijfsmakelaars helpt je graag zoeken naar een geschikt bedrijfspand. Als je een geschikt bedrijfspand hebt gevonden, kan er een bezichtiging ingepland worden om het pand met eigen ogen te bekijken, in plaats van op de foto’s.

Stap 3 – Bieden

Ben je fan van het bedrijfspand na de bezichtiging? Zie je jezelf daar wel werken? Dan kan je na de succesvolle bezichtiging een bod uitbrengen. Het is verstandig om goed na te denken over wat je wilt bieden, maar ook wat je KAN bieden. Wij raden je aan bij twijfel over je mogelijkheden een aankoopmakelaar in te schakelen. Vraag naar de mogelijkheden hoe Van der Krabben Bedrijfsmakelaars hierbij kan helpen.

Stap 4 – Onderhandelen en tekenen

Als je een bod hebt uitgebracht is het zaak aan de verkopende partij om hierop te reageren. Er kan nog natuurlijk onderhandeld worden om een gunstigere verkoopprijs te krijgen. Indien de betrokken partijen akkoord zijn, wordt er een voorlopige koopovereenkomst opgezet. Kijk altijd goed wat hierin staat, in de voorlopige koopovereenkomst staan al veel voorwaarden waar beide partijen aan moeten voldoen. Als Van der Krabben Bedrijfsmakelaars helpt bij het aankooptraject, zullen zij je daarin ook adviseren.

Stap 5 – De hypotheek

Vaak wordt een hypotheek aangegaan voor de financiering van een bedrijfspand. Niet iedereen heeft honderdduizenden euro’s beschikbaar. Het uitgeven van een hypotheek bij een bedrijfspand gaat net even anders dan bij woningen. In het artikel Hypotheekaanvraag kun je lezen hoe dit werkt.

Huurtraject

Het huurtraject van bedrijfspanden gaat net even anders dan het kooptraject. Hieronder volgt het stappenplan bij het huren van een bedrijfspand.

Stap 1 – Oriëntatie

Net als bij de koop van een bedrijfspand is bij huren oriëntatie een erg belangrijke stap. Maak een wensenlijstje voor jouw ideale bedrijfspand en denk goed na over de kosten die je aan huur en extra’s kan krijgen. Met extra’s wordt bijvoorbeeld maandelijkse schoonmaakkosten bedoeld.

Stap 2 – Zoektocht

Als je weet wat je wilt kan er gezocht worden naar een bedrijfspand naar keuze. Mocht een bedrijfspand te groot zijn, kan er ook naar een bedrijfsverzamelgebouw gezocht worden. In het artikel Kantoorverzamelgebouw kun je vinden wat dit precies inhoudt. Ook voor huur geldt dat Van der Krabben je graag helpt zoeken naar een geschikt bedrijfspand of bedrijfsruimte om te huren. Als er een geschikt pand is gevonden, kan er een bezichtiging ingepland worden om het pand zelf te bekijken.

Stap 3 – Huurovereenkomst

Ben je na de bezichtiging nog enthousiaster geworden voor het bedrijfspand of bedrijfsruimte? Dan kan er met de verhurende partij contact gezocht worden om een huurovereenkomst op te stellen. Belangrijke zaken als de duur van de overeenkomst en de staat van oplevering kunnen dan besproken worden. Hieruit voortvloeit dan een huurovereenkomst waar beide partijen na tekenen aan verbonden zijn.

Stap 4 – Werken bij je nieuw bedrijfspand

Na het tekenen van de huurovereenkomst kan er verhuisd worden naar het nieuwe bedrijfspand en kan je lekker aan de gang gaan met jouw bedrijfsactiviteiten. Hiermee is het huurtraject succesvol afgerond.