Ondernemers hopen mee te liften op stijgende lijn horecavastgoed

Makelaars bevestigen dat horeca als enige type bedrijfsvastgoed in de lift zit. Onno Ernst, registermakelaar/taxateur Van der Krabben Bedrijfsmakelaars: ‘De een z’n dood is de ander z’n brood. Mensen die al langer een horecazaak wilden beginnen, wagen nu de sprong.’ Henk Sluiter, directeur Adhoc Horecamakelaars: ‘Straks wordt corona als een incident beschouwd.’

 

 

 

Er zijn veel ontwikkelingen gaande in de horecawereld. Zo ook in het Walkwartier in Oss, waar de V&D plek heeft gemaakt voor een woontoren met onderin commerciële ruimtes met horecamogelijkheden. Onno Ernst: ‘Horeca centreert zich meer. We zien daarnaast veel wonen boven winkels, dankzij gemeentelijke subsidies, wat het centrum verlevendigt. Grote ketens maken hier pas op de plaats – die zoeken nog een balans tussen hun winkels en webshop – maar er ontstaan kansen voor kleinere retail. Ondanks het lage aanbod winkelruimte willen partijen ondernemen.’

Veel uitgestelde verkoop

Henk Sluiter ziet een explosieve stijging van het aantal horecabedrijven op de markt sinds het stoppen van de steunmaatregelen: ‘Ook in crisistijd was de vraag naar horecaobjecten op peil, maar er was nauwelijks aanbod. Op zich is 2021 geen slecht jaar om als horecaondernemer te starten: je hebt geen coronaschulden en het ergste is achter de rug. Ook is er door de overheidssteun veel uitgestelde verkoop; ondernemers stelden het beslismoment om hun zaak te verkopen uit in de overtuiging dat er geen kopers waren of dat de koopsom niet goed (genoeg) zou zijn. Maar deze ‘verkopen’ kunnen juist een faillissement voorkomen en komen nu dan ook veelvuldig op de markt.’

De pijn van thuiswerken

Thuiswerken heeft voor een betere spreiding van de horeca gezorgd; de drukte concentreert zich niet meer in enkel de tweede helft van de week. Sluiter stelt: ‘Voor horecaondernemers in kantooromgevingen zoals de Zuidas en de Haagse ministeries is thuiswerken juist negatief. Nu zoveel medewerkers thuisblijven, voelen zij de pijn. Worden deze plekken ooit weer zo druk als vroeger? Als er 20% minder mensen rondlopen, betekent dat dan 20% minder omzet? Of valt het per saldo mee als aanwezigen vaker gebruikmaken van de horeca? Het is afwachten wat de toekomst brengt.’

Tekst gaat verder onder de foto

Meer foodcourts en drive-ins

Op dit moment zijn locaties buiten de stad bij bos, strand en recreatiegebieden erg gewild, aldus Sluiter, maar hij verwacht dat de stad uiteindelijk weer een aanzuigende werking zal hebben. ‘Voor mensen die vanwege corona drukke horeca mijden is er altijd de veiligheid van hun eigen auto en snel ergens iets eten: we zullen vlak bij snelwegen meer foodcourts krijgen naar Amerikaans en Frans model, en drive-ins, zoals Starbucks onlangs zijn eerste opende.’

Buitenruimte als back-up

Sluiter denkt dat grote horecaketens corona straks als een incident beschouwen. ‘Natuurlijk was er terughoudendheid tijdens de crisis. Maar nu is het consumentenbestedingspatroon goed en zijn de economische voortekenen gunstig: onze klanten willen allemaal uitbreiden en geven vol gas. Bij die expansie zien we maar één duidelijke verandering: de vraag naar buitenruimte. Niet alle ketens hoeven hartje centrum te zitten – als je een bepaalde naam hebt, neemt de reisbereidheid van de consument toe – maar horecaondernemers zeggen nu bijna allemaal: we gaan niet meer uitbaten zonder terras. Buiten kunnen zitten is essentieel, een back-up als er weer een virus komt.’

Onno Ernst‘Dit biedt kansen voor nieuwe, coronaproof kantoorruimtes’

Kantoren kritischer bekeken

Op de kantorenmarkt heeft corona de pauzeknop ingedrukt. ‘Tijdens de crisis zagen we veel vraag naar kleinere metrages,’ licht Ernst toe. ‘Nu verwachten we verhuizingen van grotere organisaties. Weinig ventilatiemogelijkheid, één lift voor tien verdiepingen … bedrijven kijken kritischer naar hun kantoor. Dit biedt kansen voor nieuwe, coronaproof kantoorruimtes en daarnaast zien we veel transformatie.’

Ernst ziet de dalende bedrijfsruimtecijfers van funda in business niet in zijn regio (Oss en Uden): ‘Bedrijfshallen zijn zeer gewild, met als uitdagingen de milieuvoorwaarden en grondschaarste. De stand van de markt is gunstig voor de prijzen, maar onrustig voor geïnteresseerden. We krijgen aanvragen van buiten onze gemeente: bedrijven vergroten hun zoekgebied, want vraag en aanbod zijn volledig uit balans.’

‘Vraag naar bedrijfshallen groeit, aanbod blijft achter’

Bij nieuwbouw worden commerciële beslissingen genomen die de verhuurbaarheid beïnvloeden. Ernst: ‘Hallen van 5000 m2 realiseren op een terrein met een lichte milieucategorie heeft geen zin; dat strookt niet met de bedrijven die daarop afkomen. Bedrijven in een zwaardere milieucategorie willen meer meters en een goede hoogte. Dan kun je hallen van 100 m2 of met twee verdiepingen aanbieden om veel marge te pakken, maar die zijn ongeschikt voor grote machines of opslag. Voor bedrijven die 1000 m2 zoeken, is bovendien zelf bouwen interessant, dus is het niet logischer om dan twee keer 500 m2 te verhuren? Nu is er ontzettend veel vraag, maar het aanbod blijft achter. Daarom is het extra belangrijk dat marktpartijen aandacht houden voor wat het bestemmingsplan met je doelgroep doet.’

Lees meer over de marktontwikkelingen en laatste cijfers van funda in business.

Bron: Funda in Business
https://www.fundainbusiness.nl/meer/artikel-fib/horeca-de-uitzondering-die-de-regel-bevestigt/